RSS
instrukcja korzystania  |  mapa serwisu  |  statystyki  |  redakcja  |   A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 23.01.2011, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: Edycja

Statut Gminnego Przedszkola

WSTĘP

  1. Przedszkole działa w oparciu o niżej wymienione przepisy, które określają cele i zadania działalności przedszkola, dokonują podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola , a także regulują zasady współdziałania miedzy nimi:
    • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.
      (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705)
    • Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r.
      (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1, Nr 56, poz. 458, Nr 67, poz. 572, Nr 97, poz. 800, Nr 213, poz. 1650 i Nr 219, poz. 1706)
    • Kodeks Pracy - ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r.
      (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717 ). Tekst ujednolicony po zmianie z 14 listopada 2003 r. Dz. Ustaw Nr 213, poz. 2081 z 15 grudnia 2003 r. z póź. zmianami). Nowelizacja 21.IX. 2008 o zmianie – Kodeks Pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1460) oraz kolejnej ustawy a 06.XII.2008r. o zmianie ustawy – Kodeks Pracy oraz niektórych ustaw (Dz. U. z 2008r. Nr 237, poz. 1654)
    • EUROPEJSKA KONWENCJA z dnia 25 stycznia 1996 r. o wykonywaniu praw dzieci,
      (Dz. U. z 2000 r. Nr 107, poz. 1128)
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 2003 r.
      (Dz. U. Nr 11, poz. 114) w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
      (Dz.U.2003 nr 6, poz..69).
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
      (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416, z 2004 r. Nr 66, poz. 606, z 2005 r. Nr 10, poz. 75 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 222)
    • Ustawa z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych
      (Dz. Ustaw z 2003 r. Nr. 15, poz. 148 z póź. zm.)
    • Aktu założycielskiego.
    • Niniejszego statutu.

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE I PODSTAWA PRAWNA

§ 1

  1. Gminne Przedszkole zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem publicznym.
  2. Przedszkole jest jednostką budżetową.
  3. Siedziba Przedszkola znajduje się w Biesiekierzu
  4. Organem prowadzącym Przedszkole jest Urząd Gminy
  5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty w Szczecinie Delegatura w Koszalinie.
  6. Ustalona nazwa, używana przez Przedszkole brzmi:.
  7. GMINNE PRZEDSZKOLE
    W BIESIEKIERZU

    § 2

    Przedszkole działa w oparciu o niżej wymienione przepisy, które określają cele i zdania działalności, dokonują podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi organami, a także regulują zasady współdziałania między nimi:

    1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (Dz.U. nr 67 poz. 329 z 1996r. tekst jednolity), uaktualniona Dz.U. Nr 137, poz. 1304 z dnia 27 czerwca 2004 r.

    2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 118, poz. 1112 z 2003r.) z późniejszymi zmianami.

    3. Akty wykonawcze do Ustawy o Systemie Oświaty.

    4. Kodeks Pracy - ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (Tekst ujednolicony po zmianie z 14 listopada 2003 r. Dz. Ustaw Nr 213, poz. 2081 z 15 grudnia 2003 r.) oraz akty wykonawcze do tej ustawy ze zmianami.

    5. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Terytorialnym (Dz.U. nr 13 z 1996r. tekst jednolity, z późniejszymi zmianami).

    6. Konwencja o Prawach Dziecka (Dz.U. nr 120 z 1991r. poz. 526 i 527).

    7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 2003 r. (Dz. U. Nr 11, poz. 114) w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

    8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. (Dz.U.2003 nr 6, poz..69).

    9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 66 poz. 606) – zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.

    § 3

    Przedszkole używa pieczęci podłużnych o następującej treści:
    GMINNE
    PRZEDSZKOLE

    w BIESIEKIERZU

    76-039 BIESIEKIERZ tel. 094 3-180-251
    NIP 499-02-13-090 Regon 330959388

    ROZDZIAŁ II

    CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

    § 4

    1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, w zakresie wspomagania indywidualnego rozwoju wychowanka, opieki nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem dzieci w oparciu o podstawy programowe.

    2. Realizując cele Przedszkole w szczególności:

    2.1. Utrzymuje bezpieczne i higieniczne warunki edukacji, wychowania i

    opieki.

    2.2. Wspomaga indywidualny rozwój dziecka.

    2.3. Tworzy warunki do wielostronnego, intensywnego uczestnictwa dzieci w

    działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego świata.

    2.4. Organizuje różnorodne sytuacje wychowawczo – edukacyjne.

    2.5. Utrzymuje pro zdrowotne warunki wychowania i nauczania stosowne do

    możliwości psychofizycznych wychowanków.

    2.6. Upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród dzieci oraz kształtuje właściwe

    postawy wobec problemów ochrony środowiska.

    2.7. Tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające nabywaniu dojrzałości i gotowości podjęcia przez dziecko nauki w szkole.

    2.8. Kształtuje postawę patriotyczną, poprzez budzenie poczucia tożsamości

    narodowej i przynależności państwowej.

    3. Przedszkole organizuje dla dzieci zajęcia religii. Dzieci, których rodzice nie wyrażają zgody na uczestnictwo w zajęciach religii, mają zapewnioną opiekę wychowawczą.

    § 5

    1. Przedszkole wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole poprzez takie formy jak:

    · zebrania ogólne rodziców

    · zebrania grupowe

    · konsultacje indywidualne nauczycieli z rodzicami i specjalistami

    · udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych.

    2. Przedszkole może organizować w razie potrzeby dla rodziców indywidualne spotkania konsultacyjne z psychologiem, na terenie placówki przy współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

    3. Nauczyciele i rodzice wspomagając rozwój wychowanka podejmują współpracę z Poradnią w celu:

    * korzystania ze specjalistycznych, bezpłatnych konsultacji dotyczących spraw dziecka

    * poszerzania wiedzy psychologiczno–pedagogiczno–logopedycznej oraz doskonaleniu umiejętności wychowawczych
    * uczestniczenia w grupach wsparcia sprzyjających samodoskonaleniu.

    4. Po konsultacji z nauczycielem, rodzice podejmują decyzję o skorzystaniu z pomocy specjalistów zatrudnionych w poradni.

    5. Po wyrażeniu przez rodziców zgody, nauczyciel zapoznaje się z opinią

    poradni, diagnozuje wyniki badań i zalecenia dotyczące indywidualizacji

    procesu rozwoju i wychowania dziecka i ustala postępowanie

    terapeutyczne.

    6. Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne, jeżeli poradnia psychologiczno- pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w typowej grupie dzieci.

    6.1. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje komisja

    rekrutacyjna lub dyrektor przedszkola, po wnikliwym zbadaniu sprawy

    oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, czy:

    - rozkład architektoniczny przedszkola jest właściwy do przyjęcia dziecka niepełnosprawnego,

    - istnieje możliwość zatrudnienia odpowiednich nauczycieli specjalistów.

    6.2. W przypadku nie ujawnienia, bądź nie udokumentowania przez rodziców

    faktu niepełnosprawności ich dziecka, które zostało przyjęte do

    przedszkola, na wniosek nauczycielki oddziału i Rady Pedagogicznej,

    dyrektor jest zobowiązany skierować dziecko do poradni psychologiczno-

    pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej w celu wydania

    orzeczenia w sprawie:

    - przyjęcia lub nie przyjęcia dziecka do przedszkola z podaniem uzasadnienia (wskazania lub przeciwwskazania do przebywania w typowej grupie przedszkolnej),

    - wskazania potrzeby zorganizowania indywidualnego nauczania, szczególnie dzieciom 5-letnim w warunkach przedszkolnych.

    § 6

    1. Działalność wychowawczo–dydaktyczna organizowana jest zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, higieny pracy umysłowej oraz ze wskazówkami psychologii.

    2. Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu w przedszkolu.

    3. Wychowankowie przebywają codziennie na świeżym powietrzu – w zależności od warunków atmosferycznych oraz w pomieszczeniach wietrzonych i z dopływem świeżego powietrza.

    4. Nie organizuje się wycieczek, spacerów z wychowankami podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi oraz przy temperaturze –100C.

    5. Podczas wyjścia z wychowankami poza teren przedszkola zapewnia się jednego opiekuna na piętnaścioro dzieci.

    6. W wycieczkach turystyczno–krajoznawczych nie mogą brać udziału dzieci, w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.

    7. Nauczyciel w trakcie spacerów i wycieczek zobowiązany jest sprawdzić stan ilościowy wychowanków przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.

    8. W czasie prowadzenia zajęć z wychowania zdrowotnego należy zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydajności organizmu dzieci, dobierając ćwiczenia o odpowiednim zakresie trudności i intensywności.

    9. Ćwiczenia powinny być prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.

    10. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych, przedszkole prowadzi wśród dzieci systematyczną pracę nad podstawową znajomością przepisów ruchu drogowego, poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami zajmującymi się zagadnieniami ruchu drogowego.

    § 7

    1. Zadania nauczyciela związane z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo- dydaktycznej polegają na:

    1.1. Tworzeniu miesięcznych planów pracy z dziećmi, które są zgodne z podstawą

    programową, dostosowane do grupy wiekowej dzieci oraz dostosowane do

    celów przedszkola.

    1.2. Uwzględnieniu w planach indywidualnej pracy z dzieckiem pogłębiania jego

    zainteresowań i możliwości zgodnie z jego potrzebami i aktywnością.

    1.3. Dostosowaniu metod pracy do możliwości dzieci a tematykę zajęć do ich

    zainteresowań

    1.4. Ocenianiu wysiłku dziecka włożonego w pracę bez względu na jej efekt

    1.5. Prowadzenie pracy wychowawczo–dydaktycznej poprzez zajęcia indywidualne,

    zespołowe i z całą grupą, różnorodne zabawy, stwarzanie odpowiednich

    warunków higieniczno– zdrowotnych, organizowaniu pobytu w ogrodzie

    przedszkolnym, spacerów i wycieczek.

    2. Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość planowania i prowadzenia pracy

    wychowawczo– dydaktycznej przed dyrektorem przedszkola, rodzicami i samymi dziećmi.

    3. Zadania nauczyciela związane z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na

    celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci to:

    3.1. Obserwacja zachowania dziecka w różnych sytuacjach.

    3.2. Zbieranie rzetelnej wiedzy o dziecku, gdyż tylko taka pozwala na dobranie trafnych metod, form i sposobów pracy

    3.3. Dyskretnie prowadzona obserwacja, nieingerująca w zachowanie dziecka

    3.4. Obserwacja dziecka w naturalnych warunkach i w miejscu, gdzie, na co dzień przebywa.

    4. Dokumentowanie obserwacji pedagogicznych jest obowiązkowe, natomiast sposób

    dokumentowania jest opracowany przez Radę Pedagogiczną.

    5.Dokumentacja służy jedynie nauczycielowi do bezpośredniej pracy z dzieckiem, może

    być też wykorzystana w trakcie rozmów z rodzicami.

    § 8

    1. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę pełnoletnią, zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecku.

    2. Pisemne upoważnienie złożone przez rodziców (opiekunów) powinno zawierać pełne dane, w tym numer i serię dowodu osobistego, osoby odbierającej.

    3. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu.

    4. Rodzice i opiekunowie odbierają dziecko bezpośrednio z sali. Moment przywitania się dziecka z rodzicem, opiekunem odbierającym je uważa się za moment przekazania opieki przez nauczyciela danej osobie.

    5. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić, kto odebrał dziecko, osobiście lub za pośrednictwem woźnej oddziałowej.

    6. Z szatni do sali zabaw dziecko może być odprowadzone przez rodziców lub woźną oddziałową.

    7. W drodze do i z Przedszkola odpowiedzialność za dziecko ponoszą osoby, które je przyprowadzają i odbierają

    8. W przypadku, gdy nauczyciel zajmuje się nieodebranym dzieckiem po godzinach pracy, może nastąpić wszczęcie procedury prawnej oraz poinformowany zostanie najbliższy Komisariat Policji.

    § 9

    1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę stosując w

    szczególności następujące zasady:

    1.1. Każda grupa powierzona jest opiece jednej, dwóch lub trzech nauczycielek

    pracujących w układzie godzin podanych w arkuszu organizacyjnym,

    1.2. W trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola

    zapewniona jest opieka nauczyciela oraz dodatkowo na każde 15 dzieci

    jedna osoba dorosła (drugi nauczyciel, woźna oddziałowa, rodzic lub inny

    kompetentny pracownik przedszkola),

    1.3. Wyjazd zorganizowanej grupy na wycieczkę musi być zgłoszony przez kierownika na druku „Karta wycieczki”,

    1.4. Rodzic musi wyrazić pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w wycieczce. Dopuszcza się wprowadzenie druku „zgoda rodzica na uczestnictwo dziecka w wycieczkach, spacerach i innych wyjściach poza teren przedszkola w roku szkolnym” – podpisanego przez rodzica na pierwszym (organizacyjnym) spotkaniu,

    1.5. Za prawidłowy i bezpieczny dobór pomocy, zabawek i sprzętu

    znajdującego się w sali zabaw odpowiada nauczyciel, któremu

    powierzono oddział,

    1.6. Nauczyciel nie odpowiada za wartościową biżuterię noszoną przez dzieci.

    2. W czasie zajęć dodatkowych typu: języki obce, gimnastyka korekcyjno –

    kompensacyjna, logopedia itp. opiekę nad dziećmi sprawuje osoba

    prowadząca te zajęcia. Osoba ta ponosi pełną odpowiedzialność za

    życie i zdrowie dzieci. Jest ona odpowiedzialna również za odbieranie i

    przyprowadzanie dzieci do nauczyciela sprawującego opiekę nad grupą, do

    której należą

    .3. Przedszkole stwarza możliwość ubezpieczenia dzieci i pracowników

    Przedszkola.

    4. W Przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich wyjątkiem jest

    zagrożenie życia dziecka.

    5 W sytuacjach nagłego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka wzywane jest

    pogotowie. Jednocześnie o zdarzeniu informowani są rodzice.

    6. W przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola powiadamia się

    o tym rodziców lub opiekunów. Mają oni obowiązek odebrać dziecko z

    przedszkola i zapewnić mu opiekę medyczną.

    7. W Przedszkolu żaden z pracowników nie może podawać dzieciom żadnych

    leków. Wyjątkową sytuację stanowi wzrastająca temperatura ciała dziecka i

    brak kontaktu z rodzicami. W takich okolicznościach można podać dziecku

    ogólnie stosowane leki na obniżenie temperatury.

    9. W innych uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka)

    przedszkole wzywa karetkę pogotowia i powiadamia rodziców. Dziecko

    zostaje powierzone opiece lekarskiej np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do

    czasu pojawienia się rodziców (prawnych opiekunów) pozostaje w obecności

    nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku.

    10. Nauczyciel, lub inny pracownik przedszkola, który zauważył lub dowiedział

    się o wypadku, jakiemu uległ przedszkolak, jest zobowiązany udzielić niezwłocznie

    pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku i natychmiast wezwać pomoc lekarską.

    Następnie zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola, rodziców

    lub prawnych opiekunów dziecka i zabezpieczyć miejsce wypadku.

    11. W przypadku podejrzenia o zatrucie pokarmowe lub chorobę zakaźną na terenie przedszkola, dyrektor zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić właściwego inspektora sanitarnego.

    ROZDZIAŁ III

    ORGANY PRZEDSZKOLA

    § 10

    Organami przedszkola są:

    I. Dyrektor przedszkola.

    II. Rada Pedagogiczna.

    III. Rada Rodziców.

    § 11

    I. DYREKTOR PRZEDSZKOLA

    1. Przedszkolem kieruje i reprezentuje je na zewnątrz Dyrektor Przedszkola, powoływany w drodze konkursu.

    2. Dyrektor Przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.

    3. Dyrektor Przedszkola w szczególności:

    3.1. Kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz

    3.2. Sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny nauczycieli

    3.3. Stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego wychowanków poprzez

    aktywne działanie pro zdrowotne

    3.4. Zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce

    3.5. Jest zobowiązany do organizowania dla pracowników placówki różnych form szkolenia

    w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zapoznawania ich na bieżąco z nowymi

    przepisami, instrukcjami i wytycznymi w tym zakresie

    3.6. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjęte w ramach ich kompetencji

    3.7. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola zaopiniowanym

    przez Radę Pedagogiczną i jest odpowiedzialny za ich prawidłowe wykorzystanie

    3.8. Organizuje obsługę administracją, finansową i gospodarczą Przedszkola

    3.9. Współpracuje z pozostałymi organami przedszkola oraz instytucjami i organizacjami wspomagającymi działalność placówki

    3.10. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

    4. Decyzji Dyrektora wymagają w szczególności następujące sprawy:

    4.1.Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz pracowników przedszkola

    4.2.Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola

    4.3.Skreślanie z listy wychowanka w przypadkach określonych w Statucie Przedszkola;

    skreślenie z listy następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.

    5. W wykonaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz wszystkimi rodzicami.

    6. Dyrektor placówki przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym ogólne wnioski, wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.

    7. Społeczny Zastępca Dyrektora Przedszkola wybierany jest na dany rok szkolny spośród grona pedagogicznego, na zebraniu całego personelu, zorganizowanym przed rozpoczęciem roku szkolnego.

    8. Jest to funkcja pełniona społecznie.

    9. Społeczny Zastępca Dyrektora pełni obowiązki kierownicze każdorazowo w czasie nieobecności Dyrektora.

    § 12

    II. RADA PEDAGOGICZNA

    1. Rada Pedagogiczna jest kolegialną radą przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia dzieci.

    2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.

    3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.

    4. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek członków rady.

    5. Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonymi programami, planami, regulaminami i terminarzem.

    6. Rada obraduje na zebraniach plenarnych, które mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, organu

    prowadzącego lub 1/3 członków Rady. Posiedzenia Rady zwołuje Dyrektor.

    7. Zebrania Rady odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, w jego połowie i na zakończenie. Pozostałe spotkania odbywają się zgodnie z terminarzem i bieżącymi potrzebami placówki.

    8. Termin posiedzenia Rady Pedagogicznej powinien być podany w miarę możliwości z tygodniowym

    wyprzedzeniem.

    9. W zawiadomieniu o posiedzeniu Rady Dyrektora powinien podać proponowany porządek obrad.

    10. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

    10.1. Zatwierdzenie statutu przedszkola

    10.2. Zatwierdzenie programów pracy przedszkola

    10.3. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych

    10.4. Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zgodnego z organizacją i planem rozwoju placówki

    10.5. Podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków

    10.6. Opiniowanie tygodniowego planu pracy

    10.7. Opiniowanie planu finansowego

    10.8. Opiniowanie wniosków dyrektora o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień

    10.9. Opiniowanie propozycji dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych zajęć opiekuńczo –wychowawczo – dydaktycznych.

    11. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego zmiany i przedstawia do zaopiniowania Radzie Rodziców.

    12. Członkowie Rady mają prawo:

    12.1. Do zgłaszania wniosków mających służyć podnoszeniu jakości pracy Przedszkola

    12.2. Wniesienia punktu do porządku obrad rady

    12.3. Pełnej informacji z zakresu zarządzania i gospodarki finansowej Przedszkola.

    13. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie Dyrektora.

    14. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co

    najmniej połowy jej członków.

    15. Uchwały Rady obowiązują wszystkich pracowników przedszkola.

    16. Dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.

    O wstrzymaniu uchwały niezwłocznie powiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

    17. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.

    18. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci, rodziców i pracowników przedszkola.

    19. Podstawowym dokumentem działania Rady Pedagogicznej jest książka protokołów, która może być udostępniana tylko na terenie placówki – do wglądu wszystkim członkom rady, wyznaczonym przedstawicielom organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Innym osobom księga może być udostępniona po podjęciu stosownej uchwały przez radę.

    20. Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzany w terminie 7 dni i wpisywany do księgi protokołów

    21. Protokół zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant wyznaczony na pierwszym w

    danym roku szkolnym posiedzeniu rady przez przewodniczącego, przy aprobacie rady.

    22. Członkowie rady są zobowiązani w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do

    zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu.

    § 13

    III. RADA RODZICÓW

    1. W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków.

    2 . Rada Rodziców jest społecznie działającym organem na rzecz Przedszkola.

    3. Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującym prawem.

    4. Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzprzedszkolną, której celem jest:

    4.1. Zapewnienie współpracy rodziców z przedszkolem w doskonaleniu pracy opiekuńczo – wychowawczo-dydaktycznej,

    4.2. Prezentowanie wobec Dyrektora oraz władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach przedszkola

    4.3. Współdziałanie z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną w zaznajamianiu ogółu rodziców

    z pracą opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczną i wynikającymi z niej zadaniami dla

    rodziców

    4.4. Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału i realizacji procesu opiekuńczo –wychowawczo – dydaktycznego oraz udzielanie pomocy materialnej na rzecz przedszkola.

    5. Jeżeli uchwały i inne decyzje rady są sprzeczne z obowiązującym prawem lub interesem

    placówki – dyrektor zawiesza ich wykonanie.

    6. Członkowie niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez ogół rodziców na zebraniu ogólnym.

    7. Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków wybiera się nowych.

    8. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.

    9. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności przynajmniej połowy uprawnionych.

    10. Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem przedszkola ma możliwość wyrażania opinii na temat doboru nauczyciela w oddziale.

    11. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

    12. Środki, o których mowa w pkt 11 są przechowywane na wydzielonym rachunku

    bankowym. Zasady ich wydatkowania określa regulamin Rady Rodziców.

    13. Działalnością Rady Rodziców kieruje Prezydium Rady Rodziców, powoływane na zasadach określonych w regulaminie.

    14. Prezydium liczy, co najmniej 3 osoby.

    15. Kadencja Rady Rodziców trwa 3 lata. Nowi członkowie wybierani są zgodnie

    z uchwalanym regulaminem.

    16. Rady Rodziców:

    16.1. Uchwala swój regulamin działania

    16.2. Opiniuje Statut Przedszkola

    16.3. Opiniuje Program Rozwoju Przedszkola

    16.4. Ma prawo do wyrażania opinii na temat pracy nauczycieli oraz funkcjonowania

    placówki do organu sprawującego nadzór nad przedszkolem.

    17. Zebrania Rady Rodziców winny być protokołowane.

    § 14

    1. Organy przedszkola zobowiązane są do bieżącej wymiany informacji między sobą o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.

    2. Rodzice, nauczyciele przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

    3. Podstawowe formy współdziałania to:

    3.1. Zebrania ogólne rodziców organizowane dwa razy w ciągu roku szkolnego

    3.2. Zebrania grupowe

    3.3. Konsultacje indywidualne nauczycieli z rodzicami i specjalistami

    3.4. Udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych

    3.5. Udział rodziców w zajęciach otwartych

    3.6. Udział Dyrektora przedszkola lub innego przedstawiciela Rady Pedagogicznej na posiedzeniu Rady Rodziców

    3.7. Udział przewodniczącego lub członka Rady Rodziców w posiedzeniu Rady Pedagogicznej.

    4. Rodzice mają prawo do:

    4.1. Znajomości zadań wynikających z planu rocznego przedszkola i planów miesięcznych w danym oddziale

    4.2. Uzyskania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania i rozwoju

    4.3. Wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny oraz innym organom przedszkola opinii na temat funkcjonowania placówki

    4.4. Zwrotu nadpłaty z tytułu opłaty za wyżywienie za każdy zgłoszony dzień nieobecności dziecka w przedszkolu

    5. Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola:

    5.1. Organy przedszkola są obowiązane do należnego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków; w tym celu udzielają niezbędnych wyjaśnień i wskazówek

    5.2. W razie sporów organ nadrzędny zobowiązany jest umożliwić stronom wypowiedzenie się, co do zebranych materiałów i dowodów oraz stawianych żądań

    5.3. W razie sporów, organy powołane do wydawania decyzji powinny działać szybko i wnikliwie, posługując się możliwie najprostszymi środkami

    5.4. Spory, które nie wymagają dowodów powinny być załatwiane niezwłocznie,

    5.5. W razie niemożliwości załatwienia sprawy bezpośrednio między stronami, należy ją skierować do organów nadrzędnych (w stosunku do nauczycieli – dyrektor przedszkola; w stosunku do dyrektora – organ sprawujący nadzór nad przedszkolem lub organ prowadzący przedszkole; w stosunku do Rady Rodziców – dyrektor, przewodniczący Rady Rodziców, Rada Pedagogiczna).

    ROZDZIAŁ IV

    ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

    § 15

    1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych z organem prowadzącym.

    2. Zmianę organizacji pracy przedszkola przewiduje się w okresie przerw świątecznych, ferii oraz wakacji, a dotyczy to:

    2.1. Zmniejszenia liczby oddziałów w przypadku 50% absencji dzieci w oddziałach

    3. Przerwy w pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo – gospodarczych.

    4. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa Arkusz Organizacji Przedszkola, opracowany przez Dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną najpóźniej do 30 maja.

    5. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący przedszkole

    6. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

    * czas pracy poszczególnych oddziałów,
    * liczbę pracowników łącznie z ilością stanowisk kierowniczych,
    * ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzących,
    * terminy przerw w pracy przedszkola
    6. Wszelkie zmiany w organizacji przedszkola Dyrektor reguluje aneksem do Arkusza

    Organizacyjnego Przedszkola, który zatwierdza organ prowadzący przedszkole.

    8. Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się dnia 1 września, a kończy 31 sierpnia.

    § 16

    1. Przedszkole czynne jest od 6.30 do 16.00 tj. 9,50 godzin (w tym czas przeznaczony na

    realizację podstaw programowych wychowania przedszkolnego nie krócej niż 5 godzin)

    od poniedziałku do piątku.

    2. Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest z organem prowadzącym na dany rok szkolny z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska i w porozumieniu z Kuratorium Oświaty, na wniosek Dyrektora i Rady Rodziców.

    3. Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są z organem prowadzącym na wniosek dyrektora w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną i zatwierdzone są w arkuszu organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.

    4. Formy korzystania z posiłków i opłaty z tym związane reguluje organ prowadzący

    przedszkole.

    5. Rodzice lub opiekunowie uiszczą na konto Urzędu Gminy w Biesiekierzu opłatę stałą .

    6. Opłaty przyjmowane są co poniedziałek przez Panią intendent lub wpłacane na konto

    Przedszkola.

    § 17

    1. Każdy oddział jest powierzany opiece jednego nauczyciela, a w przypadku oddziału

    pracującego powyżej 5 godzin - dwóch nauczycieli.

    2. Tygodniowy wymiar godzin, w tym pedagogicznych zgodny z art. 42 ust. 3 ustawy dnia 26

    stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela jest następujący:

    2.1. Nauczyciele pracujących z grupami dzieci 3,4,5-letnimi – 25 godzin tygodniowo

    § 18

    1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.

    2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

    3. W przedszkolu są 2 oddziały dziecięce.

    4. Oddziały przedszkolne zlokalizowane są w jednym budynku.

    § 19

    1. Praca wychowawczo–dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie Podstawy Programowej .

    2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

    3. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

    § 20

    1. Organizację pracy przedszkola określa Ramowy Rozkład Dnia ustalony przez Radę Pedagogiczną z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców

    2. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez Dyrektora

    Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia

    i higieny pracy oraz oczekiwań Rodziców (prawnych opiekunów dziecka):

    2.1. Godziny ranne – schodzenie się dzieci:

    - różne sytuacje edukacyjno–wychowawcze organizowane przez dzieci, organizowane

    lub inspirowane przez nauczyciela o charakterze indywidualnym lub w małych

    zespołach, ze szczególnym uwzględnieniem kącików zainteresowań,

    -ćwiczenia poranne,

    2.2. Godziny dopołudniowe:

    - zajęcia edukacyjno–wychowawcze organizowane, kierowane lub inspirowane przez

    nauczyciela z różnymi formami aktywności dzieci, z czasem uwzględniające

    propozycje dzieci,

    - spacery, wycieczki, zabawy w ogrodzie przedszkolnym,

    - zajęcia dodatkowe,

    2.3. Godziny wczesne popołudniowe:

    - zajęcia o charakterze relaksującym,

    - leżakowanie (dla dzieci młodszych),

    - kontynuacja niektórych zadań podjętych w czasie zajęć przedpołudniowych,

    2.4. Godziny popołudniowe – rozchodzenie się dzieci:

    - wspólne zabawy ruchowe, zabawy ze śpiewem, itp.,

    - praca indywidualna z dziećmi z uwzględnieniem działań profilaktycznych,

    stymulujących, kompensacyjnych i korekcyjnych,

    - swobodna działalność dzieci,

    - zajęcia dodatkowe.

    3. Nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem przedszkolnym, ustalają

    dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, uwzględniając potrzeby rozwojowe dziecka i

    zainteresowania oraz specyfikę pracy tego oddziału.

    § 21

    1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada odpowiednie pomieszczenia:

    · sale zajęć z wyposażeniem

    · ogród – z wyposażeniem stałym

    · szatnie dziecięce

    · kuchnię i zaplecze kuchenne z wyposażeniem

    · pomieszczenia administracyjno–gospodarcze.

    2. W salach zajęć powinna być zapewniona temperatura co najmniej +18 0C.

    § 22

    1. Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych w szczególności zajęć

    umuzykalniających, nauki języka obcego, religii oraz innych

    2. Zajęcia te organizowane są w przedszkolu na wniosek rodziców. Uczestnictwo dziecka w

    zajęciach uzależnione jest od zgody rodziców.

    3. Czas zajęć prowadzonych dodatkowo, wynosi:

    3.1. Z dziećmi w wieku 3-4 lata – około 20 minut

    3.2. Z dziećmi w wieku 5 lat - około 25 minut

    4. Terminy zajęć dodatkowych oraz wysokości opłat podawane są do wiadomości rodziców

    na pierwszym spotkaniu inaugurującym rok szkolny.

    6. Nauczyciele prowadzący zajęcia dodatkowe posiadają wymagane kwalifikacje i

    specjalistyczne przygotowanie.

    7. Zajęcia odbywają się w wydzielonych pomieszczeniach oraz według następujących

    ogólnych zasad:

    6.1. Na gimnastykę korekcyjną uczęszczają dzieci przebadane przez lekarza specjalistę i posiadające od niego skierowanie

    6.2. Nauczyciele zajęć dodatkowych odbierają dzieci z grupy, a po skończeniu zajęć zobowiązani są do osobistego przekazania ich nauczycielowi grupy,

    6.3. Nauczyciel prowadzący zajęcia dodatkowe odpowiada za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.


    ROZDZIAŁ V

    NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

    § 23

    1. W przedszkolu zatrudnia się dyrektora, nauczycieli oraz pracowników administracji oraz innych pracowników.

    2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.

    § 24

    Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków.

    1. Do obowiązków nauczyciela należy:

    1.1. Rzetelna realizacja zadań statutowych,

    1.2. Rzetelna realizacja zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz

    podstawowymi funkcjami przedszkola: opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną,

    1.3. Wspieranie każdego wychowanka w jego rozwoju, dążenie do pełni własnego rozwoju

    osobowego

    1.4. Kształcenie i wychowanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny w atmosferze wolności

    sumienia i szacunku dla każdego człowieka,

    1.5. Dbanie o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich

    1.6. Współpraca z domem rodzinnym wychowanka w celu ujednolicenia oddziaływań

    wychowawczych

    1.7. Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków

    1.8. Codzienne sumienne przygotowanie się do pracy z dziećmi

    1.9. Prowadzenie dokumentacji zgodnie z określonymi przepisami

    1.10. Doskonalenie swoich kwalifikacji zawodowych

    1.11.Współtworzenie dobrej atmosfery pracy na Przedszkolu,

    1.12. Przestrzeganie podstawowych zasad BHP i ppoż. oraz dyscypliny pracy,

    1.13.Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dążenie do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,

    1.14.Wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej,

    1.15.W pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciel współpracuje z psychologiem, pedagogiem oraz innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów,

    1.16.Otaczanie indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowanie metody i formy pracy do jego możliwości,

    1.17.Utrzymywanie stałego kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udzielanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.

    1.18 Planowanie i realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających

    potrzeby i zainteresowania uczniów.

    1.19 Prowadzenie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzający naukę w klasie I Szkoły

    Podstawowej

    2. Do obowiązków nauczyciela religii należy:

    2.1. Realizowanie programu zatwierdzonego poprzez właściwe władze kościelne,

    2.2. Kształtowanie osobowości dziecka respektując chrześcijański system wartości.

    § 25

    3. Do obowiązków woźnej oddziałowej należy:

    3.1. Utrzymanie czystości i porządku w powierzonych jej pomieszczeniach

    3.2. Przestrzeganie postanowień Regulaminu Pracy, przepisów BHP i ppoż.

    3.3. Utrzymanie w czystości i sprawności zabawki oraz odkażanie ich w miarę potrzeb

    3.4. Pełnienie dyżuru w szatni podczas schodzenia i rozchodzenia się dzieci

    3.5. Pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych

    3.6. Wykonywanie poleceń nauczycielki i pomoc w pracy z dziećmi

    3.7. Wspólnie z nauczycielką dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci

    3.8. Zobowiązana jest do taktownego, kulturalnego stosunku wobec dzieci, rodziców i współpracowników

    3.9. Wspólnie z innymi pracownikami przedszkola dba o przyjazną atmosferę w pracy

    3.10. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.

    ROZDZIAŁ VI

    WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

    § 26

    1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 -5-ciu lat.

    2. W uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko

    młodsze, które nie ukończyło 3-go roku życia. Dziecko takie przyjęte jest na

    okres próbny i powinno wykazywać minimum samodzielności oraz

    komunikować swoje potrzeby fizjologiczne.

    3. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego

    może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku

    kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.

    § 27

    1. Liczba miejsc w przedszkolu ustalona przez organ prowadzący placówkę wynosi 50.

    2. Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszenia dziecka do Gminnego

    Przedszkola Gminnego w Biesiekierzu”.

    3. Zapisy dzieci do przedszkola odbywają się według następującego harmonogramu:

    3.1. od 15 marca-28 kwietnia – wydawanie i przyjmowanie od rodziców wypełnionych „Kart

    zgłoszeń dziecka”

    3.2. od 30 kwietnia do 15 maja – kwalifikowanie dzieci do Przedszkola na najbliższy rok szkolny przez Dyrektora

    3.3. od 16-30 maja – Dyrektor wywiesza w miejscu dostępnym dla zainteresowanych,

    imienne listy dzieci przyjętych oraz informację dla rodziców dzieci nieprzyjętych, do

    kogo i w jakim terminie mogą składać podania o ponowne rozpatrzenie sprawy.

    §28

    1. Rekrutację dzieci do przedszkola przeprowadza się w oparciu o zasadę powszechnej

    dostępności.

    2. Zasady rekrutacji dzieci do przedszkola uzależnione są od ilości podań o przyjęcie

    oraz potrzeb środowiska.

    3. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci jest mniejsza od ilości miejsc,

    Dyrektor przedszkola może odstąpić od powołania Komisji Kwalifikacyjnej.

    4. W przypadku większej ilości podań niż miejsc w przedszkolu rekrutacji dokonuje

    powołana przez Dyrektora Komisja Rekrutacyjna.

    5. W skład Komisji Rekrutacyjnej wchodzą:

    * Dyrektor Przedszkola,
    * przedstawiciel Rady Pedagogicznej,
    * przedstawiciel Rady Rodziców,
    * przedstawiciel organizacji lokalnych

    6. Komisji przewodniczy Dyrektor.

    7. Do Przedszkola w pierwszej kolejności będą przyjmowane:

    7.1. Dzieci pięcioletnie mieszkające na terenie gminy Biesiekierza, którym gmina ma obowiązek zapewnić miejsce w przedszkolu,

    7.2. Dzieci rodziców pracujących,

    7.3. Dzieci z rodzin wielodzietnych,

    7.4. Dzieci z rodzin zastępczych,

    7.5. Dzieci rodziców samotnych,

    7.6. Dzieci już uczęszczające do naszego przedszkola,

    7.7. Rodzeństwo dzieci już uczęszczających.

    8. Odwołanie dotyczące rekrutacji dzieci, kieruje się do Dyrektora, w ciągu 14 dni od

    otrzymania informacji o nie przyjęciu dziecka.

    9. Przez cały rok szkolny przyjęć do przedszkola dokonuje Dyrektor.

    §29

    1. Dyrektor może skreślić z listy wychowanków w przypadku, gdy:

    1.1.Dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres 1 miesiąca, a rodzice nie zgłoszą

    przyczyny nieobecności

    1.2.Rodzice zalegają z odpłatnością za Przedszkole przez okres 2 miesięcy

    1.3.Jeżeli rodzice nie współpracują z Przedszkolem, poradniami specjalistycznymi, a dziecko zagraża własnemu bezpieczeństwu oraz bezpieczeństwu innych dzieci

    1.4.Gdy dziecko jest nosicielem choroby, a rodzice nie dostarczają zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do przebywania w Przedszkolu

    1.5. Gdy dziecko nie zgłosiło się do Przedszkola w nowym roku szkolnym od 15 września

    1.6. Jeżeli Rodzice systematycznie nie przestrzegają postanowień Statutu Przedszkola

    2. Skreślenie dziecka z listy wychowanków następuje uchwałą Rady Pedagogicznej na

    wniosek Dyrektora.

    3. Uchwałę doręcza się rodzicom dziecka.

    § 30

    1. Przedszkole zapewnia swoim wychowankom wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka a w szczególności do:

    1.1. Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo–wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.

    1.2. Szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.

    1.3. Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.

    1.4. Wyrażania swoich uczuć i myśli.

    1.5. Do nauki przez zabawę i bycie sobą.

    1.6. Opieki i ochrony.

    2. Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:

    2.1. Godności i nietykalności osobistej

    2.2.Wyrażania swobody myśli, sumienia i wyznania

    2.3.Akceptacji takim, jakie ono jest

    2.4.Warunków sprzyjających jego rozwojowi

    2.5.Indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego procesu

    2.6.Ochrony zdrowia

    2.7/Nienaruszalności cielesnej

    2.8.Korzystania z dóbr kulturalnych

    2.9. Poszanowania własności

    3.1. Znajomości swoich praw

    3.2. Spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje

    3.3. Aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi

    3.4. Aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy

    3.5. Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy

    3.6. Posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić

    3.7. Spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi

    3.8. Badania i eksperymentowania

    3.9. Doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami

    bezpieczeństwa)

    3.10. Różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia

    3.11. Snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone, a nie do snu „na rozkaz”

    3.12. Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki

    regulowania własnych potrzeb

    3.13. Zdrowego jedzenia

    3.14. Ochrony zdrowia

    3.15. Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej

    3. Wychowankowie przedszkola ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków.

    4. Opłaty z tytułu ubezpieczenia uiszczają rodzice (opiekunowie) we wrześniu, na początku roku szkolnego.

    § 31

    1. W przedszkolu dziecko jest traktowane z troską i życzliwością, a stosowanie kar nie może naruszać godności osobistej dziecka.

    2. Przedszkole zapewnia dziecku opiekę, wychowanie i nauczanie w warunkach akceptacji i bezpieczeństwa.

    3. Każdy z wychowanków ma zapewnioną nietykalność.

    4. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono być pozostawione bez opieki osoby dorosłej.

    5. Każde dziecko jest traktowane indywidualnie.


    ROZDZIAŁ VII

    RODZICE

    § 32

    1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

    1.1. Przestrzeganie niniejszego statutu

    1.2. Zaopatrzenie dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory

    1.3. Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji

    1.4. Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo

    1.5. Przestrzeganie godzin pracy przedszkola

    1.6. Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu

    1.7. Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłocznie zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych

    1.8. Przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola

    1.9. Wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno–wychowawczym, uczestniczyć w zebraniach rodziców, utrzymywać stały kontakt z nauczycielem bądź dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku.

    2. W przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola przez rodziców lub osoby upoważnione nauczyciel zobowiązany jest powiadomić o fakcie dyrektora oraz podjąć odpowiednie działania.

    § 33

    1. . Rodzice maja prawo:

    1.1. Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danym oddziale

    1.2. Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka

    1.3. Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola

    1.4. Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa tj. Radę Rodziców

    1.5. Decydować o liczbie godzin pobytu dziecka w przedszkolu

    1.6. Uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno–wychowawczych

    1.7. Znać jadłospis na dany dzień

    1.8. Proponować charakter zajęć dodatkowych.

    2. Rodzice i nauczyciele są zobowiązani współpracować i współdziałać ze sobą w celu

    skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego

    skutecznego rozwoju.

    § 34

    1. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu wg potrzeb na wniosek Dyrektora, Rady Rodziców lub nauczycieli jednak nie mniej niż dwa razy w roku.

    § 35

    1. Formy współpracy przedszkola i rodziców to:

    1.1. Konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielem, dyrektorem

    1.2. Zebrania ogólne i grupowe

    1.3. Kąciki dla rodziców

    1.4. Zajęcia otwarte

    1.5. Wspólne uroczystości i imprezy – festyny

    1.6. Inne formy zaproponowane przez rodziców lub Radę Pedagogiczną.

    ROZDZIAŁ VIII

    ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ

    § 36

    1. Przedszkole jest jednostką budżetową.

    2. Zasady gospodarki finansowej określa ustawa z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).

    § 37

    1. Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

    2. Dotację na działalność opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną udziela Urząd Gminy w Biesiekierzu.

    3. Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne wykraczające poza minimum programowe,

    opłacane są przez rodziców.

    4. Opłaty za świadczenia prowadzone przez Przedszkole ustalane są uchwałą Rady Gminy

    w Biesiekierzu.

    5. Koszt wyżywienia dzieci oraz koszty prowadzenia zajęć wykraczających poza podstawę

    programową ponoszą rodzice.

    6.Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z

    wyżywienia ustala organ prowadzący.

    § 38

    1. W Przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 1,2 lub3 posiłków:

    2. W ustalaniu jadłospisu przedszkole kieruje się zasadami zdrowego żywienia i normami

    określającymi zapotrzebowanie dzieci na różne produkty.

    2. W przypadku zgłoszonej nieobecności dziecka w przedszkolu, rodzicom przysługuje zwrot wpłaty za wyżywienie.

    § 39

    1. Z wyżywienia mogą także korzystać pracownicy Przedszkola wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki.

    § 40

    1. Prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej odbywa się zgodnie z przepisami

    obowiązującymi w tym zakresie.

    2. Zasady gospodarki finansowej Przedszkola określają odrębne przepisy.

    ROZDZIAŁ IX

    POSTANOWIENIA KOŃCOWE

    § 41

    1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli,

    rodziców, pracowników administracji i obsługi przedszkola.

    2. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające nie mogą być sprzeczne z postanowieniami

    niniejszego statutu.

    § 42

    1. Tekst statutu udostępniany jest przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz, na wniosek zainteresowanych przez Dyrektora.

    § 43

    1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z Zarządzeniem MEN Nr 27 dnia 15 listopada 1991r. (Dz. U. MEN nr 7 póz. 33) z późn. zmianami, oraz prowadzi akta osobowe pracowników zgodnie z Rozporządzeniem MPiPS z dnia 28 maja 1996r. (Dz. U. Nr 62, poz. 286).

    § 44

    1. Uchwalenie Statutu Przedszkola i dokonywanie nowelizacji następuje w drodze uchwały przez Radę Pedagogiczną.

    2. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

    Statut przedszkola wchodzi w życie na podstawie:

    Uchwały Rady Pedagogicznej Nr 1/2009-10 z dnia 26 lutego 2010 roku

    Przewodnicząca Rady Pedagogicznej

    Dyrektor Przedszkola



Opublikował: Ireneusz Hryniewicz
Publikacja dnia: 23.01.2011
Podpisał: Małgorzata Olczak
Dokument z dnia: 23.01.2011
Dokument oglądany razy: 2 493